Hujan Hari ini

Rainy_Fall

Tanpa lelah, hujan masih juga turun mencurah-curah. Aku, membaca bahasa hujan sebagai satu rahmat yang sangat luas buat makhluk ciptaan-Nya. Siapalah kita mahu menolak rahmat…kita inipun lahir atas dasar rahmat..

Hujan hari ini banyak penuh magis..suka bercampur duka ..seiring bahasa hujan ..datang dan pergi..adakala menggila dan adakalanya menghembus mesra…aku juga seperti hujan..adakala aku juga harus pergi..juga harus kembali..

Aku temui rentak hujan..meliuk lentuk bahasanya menghanyutkan segala..aku juga hanyut dibawa hujan rasa..rasa yang bikin aku tenggelam dibawa arus..maaflah aku sekadar bersifat realistik dan rasional…walaupun itu sukar dimengertikan…hujan juga selalu sungguh disalah arti….

Hujan..sebagaimana biasa..mengajar kita arti hidup..sebagaimana perlunya embun kepada rumput…mentari tanpa hujan pasti saja penuh kekurangan..juga mengajar kita bersedia dari segala kemungkinan yang mungkin tiba ..hujan bukan saja bisa menghanyutkan, ia bisa juga memusnahkan segala…

Seusai hujan ini masih juga penuh dengan warna.. aku mau warna hujan hari ini lebih berwarna dan aku mau ia berbahasa yang baik dan indah..

 

“Berdo’alah pada waktu mustajab do’a yaitu sewaktu pasukan tentera bertempur, waktu mendirikan solat dan ketika hujan turun”

(Hadis Riwayat Abu Daud).

 

 

2 thoughts on “Hujan Hari ini

Leave a Reply

